Ford Trucks Noua gama F-Line
Noua generatie DAF - TH Trucks
In FocusTop News

Austria suspendă majorarea taxelor de drum pentru camioane în 2026

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Austria suspendă majorarea taxelor de drum pentru camioane în 2026, după ce zeci de camioane au participat la un protest la Viena. Totuși, componenta de CO2 va fi aplicată.

Pe 10 septembrie 2025, peste 60 de camioane au traversat Viena într-o acțiune de protest inedită împotriva creșterii taxelor de drum. Coloana, pornită la ora 9:30 din parcarea A1 Großram din Austria Inferioară, a ajuns o oră mai târziu în fața Ministerului Mobilității din capitală.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Organizatorii au ales un traseu vizibil, dar care să nu blocheze permanent traficul, pentru a transmite un mesaj clar autorităților: costurile cu taxele de drum au devenit o amenințare directă la adresa competitivității transportatorilor.

Inițiativa a fost coordonată de Asociația profesională a transportatorilor de mărfuri din cadrul Camera de Comerț a Austriei, condusă de Markus Fischer, care reprezintă circa 6.300 de firme austriece de transport.

Mesajul protestului a fost alimentat de date îngrijorătoare: în ultimii trei ani, costurile de utilizare a infrastructurii au crescut cu 27,5%. Astfel, cu 50 de euro un camion de 40 de tone poate parcurge doar 94 km în Austria, față de 144 km în Germania, 328 km în Italia și 535 km în Polonia.

Pentru un camion de internațional, statul încasează astăzi circa 80.680 de euro anual din taxe de drum. Dacă trendul nu ar fi fost ajustat, suma ar fi depășit în 2026 pragul de 92.000 de euro, adică mai mult decât costurile de carburant.

În acest context, Fischer a subliniat că „redresarea economică este imposibilă atunci când pedagiile depășesc cheltuiala pentru motorină”.

Efectele sistemului de taxare legat de CO2

Din ianuarie 2024, Austria a introdus un sistem de taxare în funcție de emisiile de CO2, ceea ce a adus un plus mediu de 7,4% pentru camioanele Euro VI clasa CO2 1, cu majorări suplimentare programate până în 2026. Consecința directă este vizibilă deja în cifre: în primele opt luni din 2025, înmatriculările de autotrenuri au scăzut cu 17%.

Un sector care angajează circa 80.000 de persoane în 12.000 de companii și asigură transportul a două treimi din mărfurile naționale pe șosea, funcționează cu o marjă medie de profit de doar 2%. În aceste condiții, orice creștere a costurilor riscă să dezechilibreze întreaga industrie.

Reacția politică la protestul transportatorilor

În aceeași zi, ministrul Mobilității, Peter Hanke, a reacționat rapid, anunțând suspendarea majorării costurilor cu infrastructura pentru 2026. Totuși, componenta de taxă de mediu, estimată la 42 milioane de euro, rămâne în vigoare. În plus, Guvernul a confirmat menținerea reducerii de 75% pentru autovehiculele de peste 3,5 tone cu emisii zero până în 2030, dar și o creștere de 2,9% a vignetei pentru vehiculele ușoare, în linie cu inflația.

Chiar dacă transportatorii au salutat decizia ca pe un semnal pozitiv, asociația condusă de Markus Fischer a avertizat că „un plus mediu de 7,7% pentru camioanele Euro VI cu patru axe sau mai multe este în continuare o povară majoră”. Totodată, Fischer a cerut autorităților să analizeze relaxarea altor restricții, precum limita de viteză de 60 km/h pe timp de noapte și regulile pentru camioanele C17.

Taxele de drum din Austria, între presiunea ecologică și competitivitate

Cazul Austriei reflectă tendința europeană de a integra criterii de mediu în sistemele de taxare rutieră. Particularitatea este că ASFINAG, compania responsabilă de infrastructură, își finanțează integral rețeaua fără subvenții de la bugetul de stat, ceea ce explică nivelul ridicat al tarifelor comparativ cu statele vecine.

Propunerile de extindere a taxării rutiere pe drumurile federale și regionale au fost respinse, însă tensiunea dintre obiectivele de mediu și viabilitatea economică a transportului rămâne în centrul dezbaterii.

În lipsa unor măsuri de echilibru, Austria riscă să își fragilizeze propriul sector logistic, esențial pentru comerțul intern și pentru conexiunile pan-europene.

Din aceeași categorie...

Back to top button