De ce noul Volvo FH Aero Electric are o axă portantă suplimentară?

Volvo Trucks explică de ce a montat o axă portantă suplimentară pe noul Volvo FH Aero Electric pentru transport pe distanțe lungi.
Cum poți crește capacitatea bateriei unui camion electric fără a pierde din sarcina utilă? Volvo Trucks răspunde printr-o inovație tehnică: o axă portantă suplimentară (tag axle) de doar 4,5 tone, montată în spatele axei motoare.
Noua soluție, dezvoltată odată cu lansarea noului cap tractor electric Volvo, permite păstrarea unui echilibru optim între o autonomie de până la 600 km și o capacitate de încărcare de până la 28 de tone – o performanță impresionantă pentru un cap tractor electric.
Camioanele 4×2 sunt mai sensibile la greutate din cauza limitărilor impuse pe axa motoare și pe cupla de remorcare. În cazul celor cu propulsie electrică, distribuția greutății devine o provocare suplimentară.
Volvo a introdus o axă electrică (e-axle) pe noul Volvo FH Aero Electric, ceea ce permite instalarea a până la opt baterii. Această arhitectură asigură o autonomie mare, însă pentru majoritatea camioanelor electrice 4×2 de pe piață, bateriile suplimentare reduc sarcina utilă la 20–22 de tone, față de 24–26 de tone pentru un diesel echivalent.
Mai mult, pe măsură ce camionul este descărcat, centrul de greutate se mută spre axa motoare, riscând să supraîncarce cupla de remorcare. În aceste condiții, unele camioane electrice 4×2 ajung să transporte doar 16–17 tone, ceea ce obligă operatorii să aleagă între autonomie și sarcină utilă – o alegere pe care Volvo a decis să o elimine.
Soluție pentru echilibru între autonomie și sarcină utilă
Noua axă portantă suplimentară funcționează similar unei axe suplimentare de pe un 6×2 convențional, redistribuind greutatea de pe axa motoare și de pe cuplă.
Aceasta crește capacitatea totală de încărcare până la nivelul unui camion diesel 4×2 – aproximativ 24 de tone în Uniunea Europeană și 28 de tone în Scandinavia. În același timp, este cu 300 kg mai ușoară decât o axă convențională, ceea ce aduce un avantaj direct în sarcina utilă.
Sistemul asigură o flexibilitate superioară în distribuția greutății, indiferent de poziția încărcăturii, oferind aceeași libertate de operare ca un camion diesel clasic, dar fără emisii.
Avantaje față de o configurație clasică 6×2
Deși adăugarea unei axe suplimentare face ca noul model Volvo FH Electric să fie, tehnic, un 6×2, suedezii subliniază că funcționalitatea rămâne cea a unui 4×2.
Axa portantă are roți cu diametru redus, astfel încât cupla rămâne la aceeași înălțime și același unghi ca la un 4×2 standard. Acest lucru permite utilizarea semiremorcilor convenționale fără a crește înălțimea totală a ansamblului sau distanța dintre cabină și semiremorcă.
Spre exemplu, camionul se încadrează în continuare sub limita de înălțime impusă în tunelul Elba din Hamburg, spre deosebire de un 6×2 obișnuit.
Volvo oferă această punte în variante fixă sau direcțională, iar modelele cu opt baterii păstrează același unghi de bracaj ca un 4×2 diesel. În versiunea cu șase baterii, raza de viraj este chiar mai mică, oferind manevrabilitate și agilitate superioare – un avantaj semnificativ în transportul regional sau urban.
Eficiență electrică fără compromisuri
Prin această inovație, Volvo Trucks demonstrează că eficiența și autonomia nu trebuie să excludă sarcina utilă. Soluția tehnică utilizată transformă camionul electric 4×2 într-un veritabil vehicul de transport pe distanțe lungi, capabil să livreze performanțe comparabile cu cele ale unui diesel convențional.
Într-un moment în care piața camioanelor electrice devine tot mai competitivă, această soluție consolidează poziția Volvo ca lider în inovația sustenabilă pentru transportul rutier.