Noua generatie DAF - TH Trucks
GreenZoneTop News

Camioanele electrice pot fi utilizate pentru transport pe distanțe lungi

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

În prezent, camioanele electrice sunt deja utilizate în transportul pe distanțe medii. Cu o planificare bună și investiție în infrastructura de încărcare, acestea vor putea fi utilizate și în transportul pe distanțe lungi.

Din cauza limitărilor actuale ale autonomiei, mulți resping camioanele electrice ca opțiune viabilă pentru transportul pe distanțe lungi. La prima vedere, este ușor de înțeles de ce utilizarea acestora pe distanțe lungi este privită cu scepticism.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Dacă un camion este condus până la 600 km pe zi, desigur că nu poate fi înlocuit de unul cu o autonomie de până la 400 km.

Cu toate acestea, aproximativ 45% din transportul de mărfuri din Europa este mai scurt de atât, ceea ce înseamnă că acestea sunt capabile de mult mai mult decât se înțelege. O privire mai atentă la rețelele logistice actuale arată că, datorită tehnologiilor actuale, există deja multe oportunități de utilizare a camioanelor electrice în transporturi mai lungi.

O mare parte din transportul pe distanțe medii poate fi efectuat deja în prezent utilizând camioane electrice.

Camioanele electrice pot avea o autonomie mai mare decât vă așteaptați

Conform statisticilor Eurostat, aproximativ 45% din toate mărfurile transportate pe șosea în Europa parcurg mai puțin de 300 de kilometri. Acest lucru sugerează că, printr-o planificare și o programare inteligentă a rutelor, camioanele electrice pot fi utilizate pentru a transporta o mare parte din aceste mărfuri.

Un studiu realizat de Volvo Trucks a arătat, de asemenea, că 45% din camioanele utilizate în Europa parcurg zilnic mai puțin de 350 de kilometri. La nivel internațional, 33% dintre camioane parcurg maximum 500 de kilometri în fiecare zi.

Desigur, cele mai solicitante transporturi pe distanțe lungi nu sunt încă posibile folosind camioane electrice, ceea ce se datorează în principal lipsei infrastructurii publice de încărcare, capacității bateriilor și puterii de încărcare puțin prea mici.

VEZI ȘI: 83% dintre transportatorii europeni vor să treacă la camioane electrice

„Cu toate acestea, este aproape sigur că, în viitor, camioanele electrice vor fi utilizate în transportul pe distanțe lungi, acestea vor fi soluția cea mai eficientă din punct de vedere al costurilor. Acest lucru se datorează faptului că energia electrică este mult mai ieftină decât motorina”, spune Anders Grauers, profesor asociat în domeniul sistemelor de vehicule hibride și electrice la Universitatea de Tehnologie Chalmers.

Este mai ieftin pe kilometru să încarci un camion electric decât să cumperi combustibil pentru un camion diesel.

„În general, prețul energiei electrice reprezintă doar aproximativ un sfert din prețul motorinei. Așadar, chiar dacă prețul electricității s-ar dubla, tot ar fi mai ieftin decât cel al motorinei. Acest lucru înseamnă că un camion electric este cu atât mai profitabil cu cât este condus mai mult. Așa că ar trebui să începeți prin a electrifica camioanele cu care circulăm mult”, mai spune Anders Grauers.

Planificarea încărcării și extinderea autonomiei

Cel mai important lucru în extinderea autonomiei unui camion electric este introducerea opțiunilor de încărcare în planificarea rutei acestuia. O stație de încărcare amplasată strategic, în locul în care vehiculul ar opri oricum, are un impact semnificativ asupra autonomiei de funcționare a camionului.

Potrivit Reg. (UE) 561/2006, șoferul este obligat prin lege să se oprească pentru o pauză după cel mult patru ore și jumătate, iar în realitate șoferii fac de obicei o pauză după 3 – 4 ore. Deoarece distanța parcursă în acest interval de timp este de aproximativ 300 km, camionul poate fi încărcat în timpul pauzei șoferului, astfel că, autonomia poate fi extinsă eficient fără a prelungi tura de lucru.

La început, cel mai ușor este să folosești camioanele electrice pe distanțe lungi pe rute fixe, unde poți construi o infrastructură dedicată de încărcare. Astfel, nu trebuie să vă bazați pe infrastructura publică în operațiunile zilnice.

Camioanele electrice pot fi utilizate pentru transport pe distanțe lungi

De exemplu, cu ajutorul a două stații de încărcare amplasate strategic, DHL Freight utilizează în prezent camioane electrice pentru a transporta mărfuri între Göteborg și Jönköping pe o distanță de 150 de kilometri. Camioanele au o greutatea brută combinată de 60 de tone, iar distanța parcursă este de 450 km pe zi.

Un alt exemplu este compania Erikssons Åker, care, efectuează curse regulate cu două camioane electrice cu 22 de tone de apă minerală, fiecare, pe o rută de aproximativ 370 km între Suedia și Danemarca. Încărcarea are loc parțial la stațiile de încărcare accesibile publicului ale Centrului Volvo Trucks din Helsingborg și parțial în Danemarca, la Centrul Volvo Trucks din Taastrup.

În Suedia, o nouă stație publică de încărcare pentru camioane electrice a fost construită pentru dealerul Volvo Trucks din Helsingborg. Aceasta permite camioanelor electrice să facă două călătorii dus-întors între Göteborg și Malmö, pe o distanță de 270 de kilometri. Pe traseul propus, un camion complet încărcat poate merge din portul Göteborg la Malmö, își poate lăsa remorca și poate merge cu energia electrică rămasă până la stația de încărcare din Helsingborg, situată la nord de Malmö și pe drumul de întoarcere spre Göteborg.

Încărcarea durează 90 de minute, ceea ce coincide cu pauza șoferului, înainte de a se întoarce la Göteborg. Incluzând pauza șoferului, toate acestea pot fi realizate în timpul unei ture de opt ore înainte ca un alt șofer să preia camionul și să facă o călătorie suplimentară de întoarcere în aceeași zi.

Mai multe stații de încărcare, mai multe posibilități de extindere a autonomiei

În multe țări sunt deja în curs de desfășurare investiții mari pentru a crește rapid numărul de stații de încărcare publice pentru camioane electrice pe distanțe lungi în următorii ani. De exemplu, în Germania, în cadrul proiectului HoLa, se construiesc noi stații de încărcare pentru camioane grele în patru locații de pe autostrada A2 între Berlin și zona Ruhr.

Mai mult, Aral a deschis primul coridor de încărcare a camioanelor electrice din Europa, cu 8 stații de încărcare de 300 kW amplasate între Schwegenheim și Dortmund.

Camioanele electrice pot fi utilizate pentru transport pe distanțe lungi

În Suedia, guvernul finanțează construcția a peste o sută de stații de încărcare pentru camioane grele până în 2023. Când rețeaua planificată va fi finalizată, aceasta va permite operarea camioanelor electrice la nivel național.

De asemenea, un proiect comun prevede instalarea și punerea în funcțiune a cel puțin 1.700 de stații de încărcare în apropierea autostrăzilor și a centrelor logistice din Europa. După ce a colectat și analizat coordonatele GPS a aproximativ 400.000 de camioane care operează în Europa, ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile) a identificat peste 40.000 de locații potrivite pentru stații de încărcare, ceea ce ar sprijini crearea unei rețele la nivelul UE.

Cu fiecare nouă stație de încărcare care se deschide, posibilitățile de utilizare a camioanelor electrice care sunt deja în uz cresc exponențial. În anii următori, se așteaptă ca și capacitatea bateriilor și autonomia vehiculelor să se îmbunătățească, dar, cu ajutorul tehnologiilor actuale, potențialul este mult mai mare decât se așteaptă în țările în care se fac investiții în infrastructura publică de încărcare.

Din aceeași categorie...

Back to top button