
Daimler Truck a anunțat o restructurare majoră a activităților din Europa, care prevede eliminarea a aproximativ 5.000 de locuri de muncă în Germania până în 2030.
Daimler Truck, unul dintre cei mai mari producători de vehicule comerciale din lume, cu peste 100.000 de angajați la nivel global, va reduce 5.000 de locuri de muncă în Germania până în 2030, într-un program amplu de eficientizare.
Decizia a fost comunicată în cadrul Capital Markets Day, desfășurat la Charlotte, SUA, și face parte dintr-un plan ambițios de creștere a eficienței și competitivității la nivel european. Marca Mercedes-Benz Trucks, afectat în mod deosebit de scăderea vânzărilor, este în centrul acestui program de redresare.
Contextul economic fragil din Europa, mai ales din Germania, a avut un impact negativ asupra vânzărilor Daimler Truck.
În 2024, compania a înregistrat o scădere de 12% a livrărilor, urmată de un declin de aproape 7% în prima jumătate a anului 2025. Mercedes-Benz Trucks a fost cea mai afectată divizie, cu reduceri semnificative ale vânzărilor și ale comenzilor noi.
După o perioadă de boom post-pandemie, determinată de comenzile masive din partea transportatorilor, piața a intrat într-o fază de stagnare. Problemele din lanțurile de aprovizionare, precum lipsa de cipuri și creșterea costurilor cu energia și logistica, au fost urmate de o scădere accentuată a cererii.
Daimler Truck vrea să devină mai profitabil
Pe fondul acestor provocări, compania vizează o creștere semnificativă a profitabilității. În 2024, marja operațională ajustată a fost de 8,9%, iar obiectivul pentru 2030 este depășirea pragului de 12%. Pentru a atinge această țintă, compania intenționează să reducă permanent costurile recurente cu peste un miliard de euro.
Restructurarea va afecta atât producția, cât și departamentele de vânzări, cercetare și dezvoltare, IT și administrativ.
O parte din activitatea de producție ar putea fi relocată în țări cu costuri mai reduse, iar reducerile de personal se vor face, în principal, prin fluctuație naturală și pensionare anticipată. Sunt avute în vedere și programe de concediere voluntară.
Acord social până în 2034: fără concedieri forțate
În luna mai, compania a semnat cu reprezentanții angajaților un acord-cadru pentru unitățile din Germania. Documentul prevede un plan de reducere a personalului într-un mod social acceptabil și garantează că nu vor exista concedieri forțate până la finalul anului 2034.
Planul afectează aproximativ 28.000 de angajați din cele cinci unități principale: Gaggenau, Kassel, Mannheim, Stuttgart și Wörth – acesta din urmă fiind cea mai mare fabrică de asamblare a camioanelor Daimler din lume. Segmentul de autobuze nu este vizat de restructurare.
Sindicatele cer o strategie pe termen lung
Șeful consiliului angajaților a declarat că sindicatul este deschis la măsuri care sporesc competitivitatea, dar atrage atenția că „doar economisirea nu este o strategie”.
Reducerea costurilor trebuie să fie parte dintr-un plan mai amplu de dezvoltare, inovare și adaptare la cerințele viitoare ale industriei transporturilor.
Daimler Truck: un gigant global în transformare
În afara Europei, compania are o prezență puternică în Statele Unite, unde deține mărcile Freightliner și Western Star. Portofoliul include camioane ușoare, medii și grele, iar transformarea companiei vine într-un moment în care presiunea pentru electrificare și eficiență este tot mai mare.