
Lipsa de șoferi de camion din Europa amenință economia și obligă industria să caute soluții urgente pentru a face meseria mai atractivă și accesibilă.
Criza de șoferi de camion se adâncește în toată Europa, punând în pericol stabilitatea companiilor de transport rutier. Camioanele trase pe dreapta nu doar că nu produc venituri, ci generează costuri suplimentare prin leasing și asigurări, iar încetinirea economică amplifică problema.
Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) estimează un deficit de aproape 500.000 de șoferi de camion în Europa, iar mai puțin de 5% dintre cei activi au sub 25 de ani.
IRU propune simplificarea mobilității lucrătorilor, armonizarea regulilor de securitate socială, introducerea unui calculator european pentru salarizarea șoferilor detașați și garantarea unor drepturi egale pentru conducătorii din UE și din state terțe.
În Polonia, estimările arată un deficit cuprins între 100.000 și 200.000 de șoferi de camion. Problema lipsei șoferilor afectează în aceeași măsură atât rutele interne, cât și cele internaționale. Însă, în comparație cu Europa și țările din regiunea DACH, Benelux și Marea Britanie, Polonia se află totuși într-o situație puțin mai bună.
Într-un interviu acordat ISBnews, Piotr Czajkowski, Senior Manager la Haulier Management, DSV, spune că acest lucru se datorează în mare parte faptului că „piața poloneză este susținută de șoferi din Belarus și Ucraina, ceea ce ne consolidează și mai mult avantajul competitiv”.
Cel mai mare obstacol este cel demografic: vârsta medie a șoferilor din Europa se apropie de 50 de ani, iar interesul tinerilor pentru această meserie este scăzut.
În același interviu, Czajkowski explică faptul că, în rândul tinerilor, „echilibrul dintre viața personală și cea profesională cântărește mai mult decât venitul”. În plus, costurile pentru obținerea calificărilor necesare se ridică la aproximativ 10.000 de zloți polonezi (circa 2.340 de euro), motiv pentru care „este nevoie de subvenții pentru cursurile de formare”, a adăugat acesta.
Spre exemplu, Italia a introdus un program care acoperă până la 80% din costurile de obținere a permisului și calificărilor profesionale pentru persoanele cu vârsta între 18 și 35 de ani, cu o subvenție maximă de 2.500 de euro. Schema, valabilă din octombrie 2025, se aplică inclusiv străinilor cu rezidență legală și reprezintă un exemplu concret de măsură prin care tinerii pot fi atrași în industrie.
Acest model arată că sprijinul financiar țintit poate fi o soluție eficientă pentru a revitaliza profesia și a contracara o criză ce amenință întregul lanț logistic european.
Condițiile de muncă, la fel de importante ca salariile
Specialiștii din industrie avertizează că salariile competitive nu vor fi suficiente pentru a atrage noi generații de șoferi.
Investițiile în infrastructura socială de pe coridoarele europene – parcări sigure, toalete, dușuri, spații de recreere și cazare accesibilă – sunt esențiale pentru a crește atractivitatea meseriei.
Soluții complementare: intermodal și optimizare operațională
Transportul intermodal și consolidarea de mărfuri (groupage) sunt soluții care pot reduce presiunea asupra lipsei de șoferi. Un singur tren poate înlocui 30–40 de semiremorci, diminuând astfel numărul de curse necesare.
În același timp, reducerea timpilor de așteptare în depozite și utilizarea semiremorcilor schimbabile pot eficientiza operațiunile.