România a participat la Masterclass II Tachograph Manipulation organizat de ROADPOL și ECR EGTC în Hasselt, Belgia. Evenimentul a reunit experți din 11 țări europene pentru a combate manipularea tahografelor și a consolida siguranța rutieră în UE.
Între 20 și 24 octombrie 2025, orașul Hasselt din Belgia a găzduit Masterclass II Tachograph Manipulation, un program specializat de instruire organizat de ROADPOL și Euro Contrôle Route (ECR EGTC), cu sprijinul Comisiei Europene, Hi Flanders și City of Hasselt.
Printre participanți s-au numărat și reprezentanți din România, alături de experți din alte zece state europene.
Scopul principal al programului a fost consolidarea cooperării transfrontaliere și a capacității de control în depistarea și prevenirea manipulării tahografelor, una dintre cele mai grave forme de fraudă din transportul rutier european.
Manipularea tahografelor, o amenințare la siguranța rutieră și concurența loială
Tahograful este un instrument esențial pentru siguranța rutieră, bunăstarea șoferilor și concurența corectă între operatorii de transport. Manipularea acestuia afectează toate cele trei dimensiuni, permițând unor firme să obțină avantaje incorecte și crescând riscurile de oboseală la volan.
Cu cât împărtășim mai multă cunoaștere și experiență, cu atât ofițerii pot detecta mai bine manipulările în timpul controalelor. Schimbul de cunoștințe este cheia pentru îmbunătățirea siguranței rutiere în Europa, a declarat Rob Wiggers, expert ECR EGTC și inspector în cadrul autorității olandeze ILT.
Prin instruirea ofițerilor de control din statele membre, inițiativa ROADPOL și ECR contribuie direct la drumuri mai sigure, o piață echitabilă și o cooperare europeană solidă.
O săptămână de instruire practică și studii de caz reale
Programul de formare, desfășurat pe parcursul a cinci zile, a combinat prezentări tehnice, demonstrații practice și ateliere interactive. Prima zi a fost dedicată înțelegerii diferitelor generații de tahografe inteligente, în timp ce zilele următoare au abordat metodele de detectare a fraudelor și cazurile reale investigate de autorități.
Formatorii, unul de la poliția germană și altul de la poliția belgiană, au prezentat cele mai frecvente tipuri de manipulare, modul de identificare al acestora în timpul controalelor rutiere și instrumentele necesare pentru probarea infracțiunilor.
Cursanții au lucrat în echipe internaționale, aplicând cunoștințele dobândite în exerciții practice și simulări de control.
Viitorul controalelor: tahografe inteligente de generația a doua
În ultima zi, formatorii de la ECR EGTC au discutat despre noile obligații privind tahografele Smart Vision 2, care vor deveni obligatorii pentru vehiculele de peste 2,5 tone implicate în transport internațional.
Totodată, s-a analizat și introducerea tahografelor pe vehiculele comerciale ușoare, prin intermediul adaptoarelor M1N1, un pas esențial pentru extinderea controalelor și în zona transportului ușor transfrontalier.
Fiecare ediție a masterclass-ului ne aduce mai aproape de o aplicare consecventă și eficientă a legislației europene. Nu este vorba doar de tehnică, ci de o misiune comună: protejarea mobilității corecte și sigure în Europa, a subliniat Peter Rothgängel, expert ECR EGTC și reprezentant al BALM.
Succesul ediției din octombrie 2025 confirmă importanța cooperării între ROADPOL, ECR și autoritățile naționale. Cele două organizații vor continua programul în iunie și octombrie 2026, tot la Hostel H din Hasselt, unde sunt așteptați alți specialiști din domeniul aplicării legislației rutiere.
Prin astfel de inițiative, Uniunea Europeană își întărește capacitatea comună de a combate manipularea tahografelor, protejând în același timp siguranța rutieră și competiția loială în transportul rutier internațional.















