Noua generatie DAF - TH Trucks
EconomicTop News

Transportul rutier de marfă din UE în 2024: primele semne de revenire

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Datele privind transportul rutier de mărfuri din UE pentru 2024 oferă o imagine clară: sectorul abia îşi revine după presiunile recente, există o stabilizare, dar și schimbări structurale.

După doi ani consecutivi de scădere, transportul rutier de mărfuri din UE a înregistrat în 2024 o ușoară creștere de 0,6%, ajungând la 1.869 miliarde tone-kilometru (tkm), potrivit celor mai recente date publicate de Eurostat. Polonia, Germania și Spania rămân liderii pieței europene de transport rutier.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Evoluția pozitivă vine după o scădere de 3,2% în 2023, când performanța totală coborâse la 1.857 miliarde tkm, semnalând o perioadă de ajustare după redresarea post-pandemie.

Activitatea de transport internațional a reprezentat aproape un sfert din totalul transportului rutier din UE (24,6%), dar a continuat să scadă, cu -1,5% față de 2023.

În schimb, transportul național – care deține cea mai mare pondere, de 61,4% – a revenit ușor pe plus (+0,8%). Categoriile de cross-trade și cabotaj au înregistrat cele mai dinamice creșteri, de 3,5%, respectiv 4,8%, după un an 2023 marcat de scăderi moderate.

Polonia, Germania și Spania domină transportul rutier european

Polonia și-a consolidat poziția de lider absolut al transportului rutier de mărfuri din UE, cu o cotă de 19,7% din totalul tkm, urmată de Germania (15,0%) și Spania (14,5%). Performanța poloneză este susținută în principal de activitatea internațională: aproape două treimi (64,2%) din transporturile efectuate de operatorii polonezi sunt transfrontaliere, de tip cross-trade sau cabotaj.

Transportul rutier de marfa din UE 2

Pe de altă parte, analiza Eurostat arată o evoluție inegală între statele membre. În timp ce Slovacia (+15,9%), Letonia (+12,9%) și Cehia (+8,5%) au înregistrat cele mai mari creșteri, țări precum Bulgaria (-18,6%), Portugalia (-14,0%) și Luxemburg (-8,6%) au consemnat scăderi semnificative. România a avut o evoluție modest pozitivă, menținându-se aproape de media europeană.

Dinamici mixte între sectoare

În 2024, volumul total de marfă transportată pe șoselele europene a scăzut ușor, cu 0,7%, la 13,075 miliarde tone. Cele mai transportate categorii de mărfuri rămân minereurile și produsele din cariere (3.007 milioane tone), urmate de alimente, băuturi și tutun (1.590 milioane tone) și produsele minerale nemetalice (1.562 milioane tone).

Transportul rutier de marfa din UE 3

Eurostat evidențiază însă schimbări importante în structura fluxurilor de mărfuri: transporturile de textile și produse textile au crescut cu 6,6%, iar categoria „alte bunuri neclasificate” a avansat spectaculos, cu 35,6%. În schimb, volumele de cărbune și lignit au scăzut dramatic, cu -44,8%, reflectând declinul continuu al transporturilor de combustibili fosili.

Din perspectiva performanței în tone-kilometru, transporturile de alimente, băuturi și tutun au dominat din nou piața, cu 312,2 miliarde tkm, urmate de mărfuri grupate (236,5 miliarde tkm) și produse agricole (207,6 miliarde tkm).

Transportul rutier pe distanțe medii câștigă teren

Majoritatea transporturilor din UE s-au desfășurat, ca și în anii precedenți, pe distanțe cuprinse între 150 și 999 km, care au totalizat 1.126 miliarde tkm în 2024, în creștere cu 1,5% față de anul anterior. Transporturile pe distanțe foarte lungi (peste 2.000 km) au scăzut însă cu 6,3%, semnalând o repoziționare a fluxurilor logistice europene spre coridoare regionale și interstatale.

Cele mai mari performanțe pe distanțe medii au fost înregistrate de Polonia (219 miliarde tkm) și Germania (175 miliarde tkm), în timp ce Estonia, Luxemburg și Letonia au rămas la coada clasamentului.

Germania, Franța, Spania, Polonia și Italia generează două treimi din transportul rutier al UE

Cele cinci mari economii europene – Germania, Franța, Spania, Polonia și Italia – au generat împreună aproape 66% din totalul mărfurilor transportate rutier în UE. Germania domină și segmentul transportului internațional, fiind punctul de origine sau destinație pentru aproape jumătate dintre principalele 20 de fluxuri intra-UE.

Totuși, analiza Eurostat arată o tendință clară de externalizare: transportatorii germani dețin sub 50% din volumele operate pe aceste relații, iar în unele cazuri, precum Germania-Polonia, cota lor a fost de doar 3,6%.

Operatorii polonezi au devenit lideri incontestabili ai transportului intraeuropean, deținând poziția principală pe 11 dintre cele mai mari 20 de relații comerciale din UE, un indiciu clar al competitivității flotei poloneze pe piața continentală.

Transportul rutier european, între tranziție și stabilizare

Potrivit Eurostat, creșterea modestă din 2024 marchează începutul unei stabilizări a pieței europene de transport rutier de marfă, după un ciclu de contracție început în 2023.

Redresarea activității interne, scăderea dependenței de combustibili fosili și extinderea transporturilor transfrontaliere regionale sunt principalii factori care definesc noul peisaj logistic al Uniunii Europene.

În cuvintele analiștilor Eurostat, „după turbulențele pandemice și energetice, transportul rutier european intră într-o etapă de recalibrare structurală, în care echilibrul dintre fluxurile naționale și cele internaționale devine tot mai important pentru stabilitatea economică a sectorului.”

Din aceeași categorie...

Back to top button