
Anchetă formală NHTSA privind siguranța sistemului Tesla Full Self-Driving, evidențiază urgența creării unei agenții europene capabilă să evalueze siguranța sistemelor de conducere autonomă.
Decizia Administrației Naționale pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzile din SUA (NHTSA) de a deschide o anchetă formală asupra sistemului Full Self-Driving (FSD) instalat pe aproape 2,9 milioane de vehicule Tesla a provocat reacții imediate în Europa.
Conform informațiilor publicate de Reuters, investigația americană vizează rapoarte potrivit cărora sistemul Tesla ar permite manevre ilegale sau periculoase, precum trecerea pe roșu sau schimbarea benzii în sens opus. Patru accidente aflate sub investigație s-au soldat cu răniri.
În timp ce sistemul FSD nu este aprobat pentru utilizare în Uniunea Europeană, Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC) avertizează că această anchetă ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru autoritățile europene, care nu dispun în prezent de o instituție independentă capabilă să investigheze siguranța sistemelor de conducere autonomă.
ETSC avertizează că, pe măsură ce tot mai multe vehicule sunt echipate cu astfel de sisteme, linia dintre asistență și automatizare devine tot mai neclară. Această confuzie poate duce la un comportament periculos din partea șoferilor, care pot fi induși în eroare să creadă că mașina se conduce singură.
Reglementări UNECE și riscul extinderii premature
Consiliul solicită o pauză imediată în discuțiile de reglementare din cadrul UNECE, care ar putea permite vehiculelor echipate cu sisteme de conducere autonomă Nivel 2 să efectueze manevre inițiate de sistem în mediul urban, cum ar fi pornirea de la semafor.
Regulile stabilite de UNECE pentru condusul asistat și automat sunt aplicate ulterior în Uniunea Europeană, Marea Britanie și alte piețe globale – însă nu în Statele Unite.
ETSC susține că înainte de orice extindere a capabilităților acestor sisteme, reglementatorii trebuie să dispună de dovezi independente și solide că pot fi utilizate în siguranță și că șoferii înțeleg complet limitele acestora.
Lipsa supravegherii europene pentru condusul autonom
ETSC subliniază că, deși sistemele avansate de asistență pot contribui la o conducere mai sigură atunci când sunt utilizate corect, Uniunea Europeană nu dispune în prezent de nicio entitate de supraveghere capabilă să monitorizeze performanța acestor tehnologii în condiții reale, să investigheze accidentele în care sunt implicate sau să solicite măsuri corective producătorilor atunci când apar probleme.
Apelul vine într-un moment în care tot mai multe vehicule sunt echipate cu funcții de condus asistat care, deși promovate ca sigure, pot crea o falsă senzație de automatizare – o combinație periculoasă între încredere excesivă și lipsă de control.