
Din 2026, taxa de drum pentru un camion Euro III cu MTMA ≥ 12 tone va fi cu aproximativ 4.600 de lei mai mare decât pentru un camion Euro VI din aceeași categorie, pentru un rulaj anual de 100.000 km în România.
La data de 4 iulie 2025, Ministerul Transporturilor a lansat în consultare publică proiectul de ordin privind aprobarea nivelului tarifului unitar pentru toate vehiculele de marfă cu MTMA peste 3,5 tone care utilizează rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale din România, începând din 2026 .
Această măsură transpune în legislația națională Directiva (UE) 2022/362 și înlocuiește actualul sistem de rovinietă pentru vehiculele grele de transport marfă cu un model bazat pe distanța efectiv parcursă, în linie cu principiul „poluatorul plătește”.
Sistemul de taxare, denumit TollRO, va fi administrat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care va publica anual actualizările tarifelor în funcție de indicele prețurilor de consum.
Taxarea în funcție de normă de poluare și greutatea camionului
TollRo se aplică pentru toate vehiculele rutiere înmatriculate care sunt folosite pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale din România, concepute și construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone.
Tariful unitar propus include două componente: costul de utilizare a infrastructurii și costurile externe (poluare atmosferică). Acestea sunt diferențiate în funcție de norma de emisii a vehiculului.
Potrivit Ministerului Transporturilor, nivelul propus al tarifului unitar este cel mai mic în comparație cu tarifele aplicate în statele vecine, precum Bulgaria și Ungaria.
Propunerile de tarif unitar pe norme de poluare și categorie de vehicul
Tariful unitar pentru un vehicul Euro V – IV este tariful unitar corespunzător pentru un vehicul Euro VI, majorat cu 15%, iar tariful unitar pentru un vehicul Euro III – non-Euro este tariful unitar corespunzător pentru un vehicul Euro VI, majorat cu 30%. Vehiculele de transport cu normă de poluare EEV intră la categoria Euro V.
De asemenea, vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.
Nivelul tarifului unitar, stabilit în lei, se actualizează anual în funcție de indicele prețurilor de consum (IPC), comunicat de Institutul National de Statistică pentru anul anterior.
Cât va costa din 2026 un rulaj de 100.000 km pe an?
Potrivit tarifelor propuse, pentru un rulaj anual de 100.000 km, începând din 2026, costul total al taxei de drum pentru un camion Euro VI cu MTMA ≥ 12 tone va fi de 15.230 lei/an. Prin comparație, pentru un camion Euro III din aceeași categorie, taxa va ajunge la 19.800 lei/an.
Diferența anuală de 4.570 lei reprezintă un stimulent direct pentru înnoirea flotei cu vehicule mai puțin poluante. Pe o perioadă de cinci ani, aceasta se traduce printr-o economie de peste 22.000 lei pentru fiecare camion Euro VI, comparativ cu unul Euro III, cu aceeași masă totală maximă autorizată.
Tarife cu 70% mai mici față de propunerea inițială
Tarifele aflate în prezent în dezbatere publică sunt rezultatul unor negocieri între Ministerul Transporturilor și asociațiile patronale ale transportatorilor.
Inițial, propunerea Ministerului era mai puțin favorabilă industriei.
Pentru un camion Euro VI cu MTMA mai mare sau egală cu 12 tone, tariful propus era de 0,4800 lei/km. În aceste condiții, pentru un rulaj anual de 100.000 km în România, taxa de drum ar fi ajuns la aproximativ 9.500 de euro.