
Industria auto europeană se confruntă cu o nouă criză a semiconductorilor după ce China a impus restricții la exportul de cipuri Nexperia.
Industria auto europeană se pregătește pentru o nouă criză a lanțului de aprovizionare după ce Beijingul a impus restricții la export pentru cipurile produse de Nexperia, companie olandeză controlată de grupul chinez Wingtech Technology, scrie Bloomberg.
Stocurile de semiconductori ar putea începe să se epuizeze în mai puțin de o săptămână, iar efectele asupra producției sunt așteptate în 10 până la 20 de zile. Decizia Chinei a venit ca reacție la preluarea controlului de către guvernul olandez asupra Nexperia, invocând legi de urgență pentru protejarea producției strategice.
Măsura amplifică tensiunile comerciale deja existente între Beijing, Washington și Bruxelles, după restricțiile chineze asupra exporturilor de pământuri rare și materiale pentru baterii destinate vehiculelor electrice.
Risc de oprire a liniilor de asamblare
Hildegard Müller, președinta asociației germane a industriei auto (VDA), a declarat că situația ar putea duce la „restricții severe de producție, până la oprirea efectivă a liniilor de asamblare”.
De asemenea, ACEA se arată îngrijorată de potențialele perturbări semnificative ale producției europene de vehicule în cazul în care întreruperea aprovizionării cu cipuri Nexperia nu poate fi rezolvată imediat.
Fără aceste cipuri, furnizorii europeni din industria auto nu pot produce piesele și componentele necesare pentru a aproviziona producătorii de autovehicule, ceea ce amenință cu întreruperea producției. Deși industria se aprovizionează deja cu același tip de cipuri de la alți furnizori de pe piață, omologarea noilor furnizori pentru componente specifice și reluarea producției ar dura câteva luni, în timp ce stocurile actuale de cipuri Nexperia sunt estimate să dureze doar câteva săptămâni.
Compania germană Infineon Technologies a confirmat că a primit deja „numeroase solicitări de înlocuire a componentelor blocate”, însă ajustarea volumelor de producție va necesita timp.
Volkswagen, Bosch și Mercedes-Benz în alertă maximă
Volkswagen a format o echipă specială de criză pentru a evalua expunerea lanțului său de aprovizionare la blocada chineză.
În același timp, Bosch – cel mai mare furnizor de componente auto din lume – a confirmat că se află „în contact permanent cu Nexperia și alți parteneri industriali” pentru a limita efectele întreruperii.
Mercedes-Benz a transmis că dispune de stocuri pentru termen scurt, dar descrie situația drept „instabilă și dificil de previzionat”. Constructorul german lucrează împreună cu furnizorii pentru a preveni întârzierile în livrările de cipuri esențiale pentru unitățile de control electronic și sistemele de siguranță.
Efecte în lanț asupra industriei electronice globale
Potrivit Bloomberg, impactul ar putea fi resimțit și în Statele Unite, deoarece numeroși subcontractori americani utilizează cipuri Nexperia. Industria, luată prin surprindere de decizia guvernului chinez – adoptată sub presiunea Washingtonului – se confruntă cu o nouă criză de aprovizionare comparabilă cu cea din 2021.
















