
Olanda pregătește sancțiuni severe pentru transportatorii și șoferii care folosesc emulatoare AdBlue pentru a anula sistemul SCR al camionului.
Industria de transport rutier din Europa este din nou în atenția autorităților, de această dată din cauza unei practici ilegale care compromite eforturile de reducere a emisiilor poluante: emulatoarele AdBlue.
Guvernul olandez a anunțat recent intenția de a introduce un pachet de sancțiuni clare și severe împotriva transportatorilor și șoferilor care folosesc emulatoare AdBlue pentru a dezactiva sistemele SCR (Selective Catalytic Reduction), esențiale în procesul de tratare a gazelor de eșapament.
Potrivit unui studiu publicat de firma de consultanță olandeză Panteia, între 2 și 4% dintre camioanele aflate în circulație în prezent în Olanda au sistemele SCR dezactivate prin emulatoare.
Deși procentul poate părea mic, impactul asupra mediului este semnificativ: creșteri ale particulelor poluante cu până la 19%. Această constatare a determinat Ministerul Infrastructurii și Gospodăririi Apelor din Olanda să accelereze elaborarea unui nou set de reglementări care să combată fenomenul.
Amenzi și răspundere directă pentru șoferi
În prezent, legislația olandeză nu prevede o amendă specifică pentru conducerea unui camion cu sistemul SCR defect sau dezactivat. Singura măsură aplicabilă este interzicerea continuării deplasării. Noile reglementări vor introduce, însă, sancțiuni financiare, aplicabile atât companiilor de transport, cât și șoferilor.
Autoritățile olandeze consideră că șoferul are o responsabilitate clară în monitorizarea consumului de AdBlue și în detectarea oricăror anomalii.
Astfel, amenzile vor viza nu doar manipularea sistemelor SCR prin emulatoare, ci și simplele neglijențe precum rularea cu rezervorul de AdBlue gol, indiferent dacă aceasta se datorează unui incident pe traseu sau unei planificări defectuoase.
Reglementări în pregătire, consultări publice în august
Ministerul olandez a anunțat că noile măsuri vor fi supuse consultării publice la mijlocul lunii august. Detaliile finale ale amenzilor nu au fost încă stabilite, dar intenția clară este de a crește presiunea asupra celor care compromit sistemele de reducere a emisiilor, afectând în mod direct eforturile europene de tranziție ecologică.
Pe fondul intensificării controalelor tehnice și a reglementărilor privind emisiile, inițiativa Olandei ar putea deveni un precedent și pentru alte state europene care se confruntă cu practici similare.















