In FocusTop News

Noile tarife de taxare a camioanelor din UE pun presiune pe transportul rutier

La 1 decembrie 2023, Germania va deveni prima țară din UE care va aplica noile tarife de taxare a camioanelor rutiere în UE, care cuprind și componenta CO2.

În 2022, UE a adoptat noi norme de taxare a vehiculelor rutiere, menit să stimuleze adoptarea camioanelor cu emisii zero, iar statele membre trebuie să le transpună în legislația națională până la sfârșitul lunii martie 2024.

Germania va fi prima țară din UE care va aplica noul cadru legislativ de taxare a camioanelor. În octombrie, parlamentul federal german a aprobat un plan care va duce la dublarea tarifelor de taxare pentru combinații standard de camioane Euro VI începând cu 1 decembrie 2023.

Dublarea tarifului de taxare include o taxă dublă pentru emisiile de CO₂. Prima taxare vine printr-o variație a tarifului bazată pe performanța vehiculului în ceea ce privește emisiile de CO₂ (valoarea din CoC sau CIF). A doua taxă provine dintr-un cost extern suplimentar pentru CO₂ care se adaugă.

Deși scopul este de a stimula adoptarea camioanelor cu zero emisii, aceste vehicule nu sunt disponibile pe scară largă pe piață. Astfel, chiar dacă o companie de transport și-ar putea permite să își schimbe flota în câteva săptămâni sau luni, aceasta are puține posibilități de a trece la camioane cu emisii reduse, accesibile și ușor de utilizat, mai ales pentru călătoriile pe distanțe lungi.

VEZI ȘI: PE a votat standarde nerealiste pentru emisiile de CO2, spune IRU

IRU este de părere că există două probleme specifice legate de modul în care Germania a pus în aplicare noile norme. Una ar fi timpul foarte scurt, mai puțin de o lună, lăsat pieței și companiilor de transport pentru a reacționa. A doua ar fi că Germania a prescris cea mai mare sumă posibilă în conformitate cu legislația UE.

„Există cel puțin două probleme în ceea ce privește punerea în aplicare a noilor norme de către Germania: au dat foarte puțin preaviz și au prescris cea mai mare sumă posibilă în conformitate cu legislația UE. Acest lucru vine în plus față de faptul că noul cadru nu poate stimula adoptarea camioanelor cu emisii zero, deoarece acestea nu sunt disponibile imediat pe piață. Astfel, operatorii mici și mijlocii, care reprezintă fundamentul industriei de transport rutier, sunt penalizați cu taxe asupra cărora nu pot face nimic în mod realist”, spune Raluca Marian, director al IRU pentru relația cu UE.

Pentru transportatorii rutier este extrem de dificil să absoarbă o dublare a tarifelor de taxare într-un termen atât de scurt, fără riscuri grave. Negocierile contractuale au devenit aproape imposibile până la decizia finală a parlamentului federal. Renegocierea contractelor într-o lună reprezintă o provocare pentru operatorii de transport de toate dimensiunile.

De asemenea, majorările taxelor de utilizare a drumurilor ar putea avea un impact asupra prețurilor de consum în Germania și nu numai. IRU spune că este esențial ca statele membre să prevadă un termen de preaviz adecvat pentru aplicarea unor tarife de taxare mai mari, pentru a permite industriei de transport și logistică să se adapteze în mod corespunzător la noua situație.

Flexibilitate decizională prea mare lăsată statelor membre

Ar trebui remarcat faptul că noul cadru UE de taxare a camioanelor impune foarte puține obligații statelor membre, oferindu-le acestora o mare flexibilitate decizională.

De exemplu, în ceea ce privește taxele pentru costurile externe, doar perceperea unei taxe pentru poluarea aerului va deveni obligatorie începând cu 2026. Nu există nicio obligație de a aplica o taxă dublă pentru emisiile de CO₂ prin variația tarifelor în funcție de performanța vehiculului în materie de CO₂, împreună cu perceperea unui cost extern pentru CO₂.

Germania a decis să aplice cele mai multe taxe posibile în temeiul legislației UE, dublând astfel tarifele de taxare. Statele membre nu sunt obligate să prescrie cea mai mare creștere posibilă.

„Sperăm că și alte state membre vor fi mai rezonabile. Dacă toate statele membre ar călca pe urmele Germaniei, ne vom confrunta cu costuri astronomice în întreaga UE”, a comentat Raluca Marian, director al IRU pentru relația cu UE.

Alte state membre se pregătesc să pună în aplicare noile norme de taxare a camioanelor în 2024 sau mai târziu.

Din aceeași categorie...

Back to top button