
Norvegia acordă derogări de la timpii de conducere și odihnă după alunecarea de teren de pe E6 din Levanger, pentru a menține lanțurile de aprovizionare și a sprijini transportul rutier internațional.
Alunecarea de teren produsă pe autostrada E6, în zona Levanger, Norvegia, a determinat autoritățile să adopte măsuri excepționale pentru a asigura continuitatea transporturilor.
Incidentul petrecut sâmbătă, 30 august, pe unul dintre cele mai importante drumuri din Norvegia, a blocat complet traficul, provocând întârzieri majore și obligând transportatorii de marfă să urmeze rute ocolitoare mult mai lungi.
În acest context, Asociația Norvegiană a Transportatorilor Rutieri (NLF) a solicitat derogări de la timpii de conducere și odihnă. Statens vegvesen a răspuns prompt, aprobând cererea încă de sâmbătă seara și calificând situația drept una „extraordinară” pentru lanțurile de aprovizionare.

Conform derogării, șoferii de camion pot conduce zilnic până la 10 ore, cu o creștere a timpului săptămânal la 60 de ore și a celui cumulat pe două săptămâni la 100 de ore. De asemenea, este permis un număr mai mare de perioade de odihnă zilnică redusă între două repausuri săptămânale.
Măsura se aplică începând cu 30 august și rămâne valabilă până la 6 septembrie 2025 sau până la redeschiderea circulației pe E6, în funcție de care dintre aceste termene survine mai repede.
Granița cu Suedia, deschisă temporar pentru transportatori
Ocolirea se face pe drumul 755 pentru vehicule de până la 50 de tone, însă camioanele modulare nu pot utiliza această rută alternativă. Ca soluție pentru acestea, traficul a fost deviat pe E14, prin Suedia.
Autoritățile suedeze au decis să permită temporar tranzitul camioanelor pe teritoriul lor, pentru a facilita redirecționarea fluxurilor de marfă.

Tullverket a introdus reguli speciale de trecere a frontierei, valabile între 30 august și 3 septembrie, pe ruta E14 Storlien și drumul 322/FV72 spre Verdal. Transportatorii sunt obligați să respecte traseul prestabilit, fără opriri, încărcări sau descărcări pe teritoriul suedez, iar transportul de mărfuri supuse unor restricții speciale nu este permis.
Măsura are ca scop fluidizarea circulației și evitarea blocajelor suplimentare, în contextul în care E6 rămâne închisă pe sectorul afectat de alunecarea de teren.
Impactul alunecării de teren asupra transportului rutier
Evenimentul din Levanger evidențiază fragilitatea infrastructurii de transport în fața fenomenelor naturale și importanța cooperării transfrontaliere pentru menținerea funcționalității lanțurilor logistice.
Pentru transportatori, aceste derogări și rute alternative reprezintă o gură de oxigen într-o perioadă dificilă, însă și un semnal de alarmă privind necesitatea unor planuri de intervenție mai bine puse la punct pentru situații similare.
E6 nu este doar o altă autostradă. Întinzându-se pe mai mult de 2.500 de kilometri de la sudul Suediei până în nordul îndepărtat al Norvegiei, la Kirkenes, este cea mai importantă șosea nord-sud a țării.
În Levanger, la aproximativ 80 de kilometri nord de Trondheim, autostrada transportă în medie 8.400 de vehicule pe zi, făcând legătura între navetiști, călători pe distanțe lungi și operatori de transport de marfă.