Noua generatie DAF - TH Trucks
LegislatieTop News

Șofer de camion de la 18 ani, permisul digital și suspendarea dreptului de a conduce în întreaga Uniune

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Printre principalele schimbări aduse de noile reguli europene se numără posibilitatea de a deveni șofer de camion de la 18 ani, permisul digital și suspendarea dreptului de a conduce în toate statele membre în caz de abateri grave.

Parlamentul European a adoptat marți o reformă majoră a regulilor privind permisele de conducere în UE, cu scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră și de a uniformiza practicile din statele membre. Noile norme aduc schimbări importante pentru șoferii începători, introduc permisul digital și stabilesc reguli clare privind suspendarea dreptului de a conduce.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Până cel târziu în 2030, toate țările din Uniune vor fi obligate să implementeze permisul de conducere digital, care va putea fi accesat de pe telefonul mobil și va fi recunoscut în toate statele membre. Acesta va înlocui treptat formatul fizic și va deveni varianta standard a permisului european.

Chiar și așa, cei care preferă varianta clasică vor putea solicita în continuare un permis fizic. Autoritățile vor trebui să îl elibereze rapid, de regulă în cel mult trei săptămâni. Ambele versiuni – digitală și tipărită – vor avea aceeași valoare legală.

Pentru ca această tranziție să fie posibilă, fiecare stat va trebui să-și modernizeze și să-și digitalizeze sistemele administrative.

Interdicții de conducere valabile în întreaga Uniune

O altă noutate majoră este introducerea interdicțiilor de conducere transfrontaliere. În viitor, un șofer care își pierde dreptul de a conduce într-un stat membru din cauza unor abateri rutiere grave – precum conducerea sub influența alcoolului, a drogurilor sau implicarea într-un accident mortal – va fi sancționat automat în toate statele membre UE.

Până acum, un stat UE putea aplica interdicția doar pe propriul teritoriu. Noua directivă va permite statului în care s-a produs abaterea să informeze țara care a emis permisul, iar aceasta va trebui să transpună sancțiunea la nivel european.

Această regulă, care va deveni efectivă abia după transpunerea în legislația națională, va afecta toți șoferii, inclusiv pe cei de camion, autocar sau autobuz.

Permis de camion de la 18 ani

Pentru a reduce deficitul de șoferi profesioniști, Uniunea Europeană scade vârsta minimă pentru obținerea permisului categoria C (camion) de la 21 la 18 ani, iar pentru categoria D (autobuz) de la 24 la 21 de ani.

De asemenea, sistemul de conducere însoțită va fi extins la nivel european, permițând tinerilor să acumuleze experiență sub supravegherea unui adult, inclusiv în călătorii internaționale.

Șofer de camion de la 18 ani, permisul digital și suspendarea dreptului de a conduce în întreaga Uniune

Măsura se aplică și celor care urmează cursuri de formare pentru a deveni șoferi profesioniști, cu scopul de a crește siguranța și de a atrage mai mulți lucrători în sectorul transporturilor.

Perioada de valabilitate și controalele medicale

Permisele de conducere pentru motociclete și autovehicule vor fi valabile 15 ani, statele membre urmând să aibă posibilitatea să reducă această perioadă la 10 ani dacă permisul de conducere este folosit și ca act de identitate la nivel național. Permisele de conducere pentru camioane și autobuze vor fi valabile cinci ani.

Țările Uniunii pot reduce perioada de valabilitate în cazul șoferilor cu vârsta de 65 de ani sau peste, pentru a condiționa deținerea permisului de controale medicale sau cursuri de actualizare a cunoștințelor mai dese.

Înainte de a obține primul permis de conducere sau atunci când solicită reînnoirea celui existent, conducătorii auto ar trebui supuși unui control medical, care va include testarea vederii și a stării de sănătate cardiovasculară.

Țările Uniunii pot alege să înlocuiască examenul medical pentru conducătorii de autovehicule sau motociclete cu formulare de autoevaluare sau cu alte sisteme de evaluare prevăzute la nivel național.

UE urmărește „zero decese” pe șosele până în 2050

Reforma face parte din pachetul european pentru siguranță rutieră, care sprijină obiectivul „Vision Zero” – eliminarea deceselor și a accidentelor grave până în 2050. Ținta intermediară: reducerea la jumătate a numărului de victime până în 2030 față de nivelul din 2019.

Deocamdată, progresele sunt lente. În 2024, 19.940 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere în UE, doar cu 2% mai puțin decât în 2023. Cele mai sigure țări rămân Suedia (20 decese/milion locuitori) și Danemarca (24).

Noile norme vor intra în vigoare în a 20 zi de la publicarea lor în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Statele membre ale UE au la dispoziție trei ani pentru a transpune aceste noi dispoziții în legislația națională și încă un an pentru a se pregăti pentru aplicarea lor.

Din aceeași categorie...

Back to top button