ȘtiriTeste

Tehnologia de șantier franceză testată în balastiera TCS

Renault Trucks România ne-a făcut o surpriză, aducând pentru un demo la Bucureşti, două camioane de şantier din parcul său de presă de la Lyon.

Este vorba despre două basculante 8×4: un C 440 şi un K 480.

De la bun început, ne-au sărit în ochi benele celor două. Modelul K avea un Meiller cu prelata acţionată electric şi oblon hidraulic, iar C-ul a primit o benă basculabilă pe trei parţi, cu obloane hidraulice, de producție franţuzească.

Ambele complicate, constructiv, dar, zicem noi, care ajută şoferul să muncească două schimburi fără să mai coboare din cabină.

La prima vedere, şasiurile celor două modele par destul de asemănătoare, însă privite în detaliu încep să sesizezi diferenţele.

Renault Trucks K 480.44 8X4 R Heavy este de câţiva ani urmaşul direct al lui Kerax, un camion de construcții care și-a demonstrat abilitățile și, care, încă mai lucrează pe şantiere din România.

După cum îi spune chiar numele, motorul de 13 litri al K-ului de test dezvolta 480 CP. Doar numărul 44, v-ar putea duce în eroare, căci sarcina maximă autorizată este 32 tone, iar cea constructivă 48 tone.

Aşa că, vedeţi ce şi pe unde aveţi de transportat!

La un ampatament de 4.350 mm, lungimea maximă a suprastruturii este de 9.330 mm, însă în cazul de față nu a fost nevoie, deoarece bena era evident mai scurtă.

VEZI ȘI: MAN intră oficial pe piața vehiculelor recreaționale

K 480 era echipat cu o cutie Optidriver AT 2612F (14.94 – 1) cu 12 trepte de mers înainte şi trei înapoi, nimic neobişnuit.

Pentru aplicaţiile de şantier, acesta avea câteva particularităţi şi anume o strategie dedicată de schimbare a treptelor şi radiator de ulei/apă.

Pentru trecerea pasajelor grele, modul de putere se activează la finalul cursei pedalei. La această transmisie a fost adăugat şi un retarder hidraulic Voith de 450 kW.

Am aflat abia acum că aceste K 8×4 au două circuite hidraulice independente cu două pompe pentru sistemul de direcţie.

Cealaltă basculantă, C 440, în afara benei neobişnuite pentru România, mai avea şi tracţiune hidrostatică Optitrack pe puntea numărul doi.

La fel ca în cazul lui k 480, propulsia era asigurată de același motor de 13 litri, însă într-o versiunea de putere mai mică, de doar 440 CP.

Ampatamentul este şi el identic ca la K, doar că, lungimea carosabilă este cu circa un metru mai scurtă.

Şi înălţimea peste cabină diferă puţin, cu aproximativ 8-9 cm.

Ca masă totală admisibilă C-ul se limitează la 32 de tone sau cu tot cu remorcă la 60 t.

O diferenţă majoră este suspensia pneumatică a tandemului, care limitează abuzurile peste cele 32 t declarate în acte și atenuează mai bine șocurile.

Punţile mai finuţe au şi un raport de transmisie mai folositor pe şosea decât în şantier (3.52, faţă de 3.76 cât avea K-ul).

În cazul său, Renault Trucks vrea să sporească interesul pentru transmisiile hidrostatice – cele două rotoare de câte 41 kW fiind montate în roţile punţii numărul doi.

Circuitul său, priza de putere cu pompă, rezervor, radiator, filtru şi tot restul este indepentent de celelate circuite hidraulice ale basculantei.

Ca toate sistemele existente pe piaţă şi acesta nu funcţionează la viteze de peste 25 km/h şi nici nu este capabil să lucreze prea multe minute consecutiv.

Ambele cabine sunt identice, lăudabil ar fi că toate comenzile se află fie pe bord, fie sub volan, podeaua rămânând complet liberă.

Lucrurile sunt destul de intuitive, te împiedică să le foloseşti greşit, dar îţi trebuie ceva dorinţă pentru a le învăţa.

În balastiera TCS, încărcate cu 12-13 tone de pietriş, am avut ocazia pe a folosi pentru scurte perioade de timp cam toate facilităţile acestor camioane.

Pe noi ne-au convins, acum, mai trebuie să se convingă constructorii de anduranţa lor.

Din aceeași categorie...

Back to top button