
IRU este de părere că UE trebuie să reducă vârsta minimă pentru obținerea permisului de autocar și autobuz, pentru a rezolva problema lipsei de șoferi.
Într-o scrisoare adresată președinției suedeze a Consiliului UE, IRU și European Passenger Transport Operators (EPTO), care reprezintă operatorii privați de transport de pasageri, au solicitat viitoarei președinții suedeze a Consiliului UE să se asigure că Directiva UE revizuită privind permisele de conducere stabilește vârsta minimă pentru obținerea permisului de autocar și autobuz la 18 ani.
În prezent, vârsta minimă pentru șoferii de autobuz și autocar este cuprinsă între 21 și 24 de ani în majoritatea țărilor UE, ceea ce reprezintă o barieră uriașă în calea atragerii de persoane după școală.
Vârsta minimă poate varia, de asemenea, în cadrul unei țări, în funcție de reglementările locale, de scutiri și de regulile privind permisele. De exemplu, aceasta poate varia în funcție de distanța traseului, de rutele internaționale față de cele interne și de tipul de certificare deținut de șofer.
“În curând, în UE ar putea lipsi aproximativ 100.000 de șoferi de autobuz și autocar. Consecințele unei astfel de penurii sunt înspăimântătoare. Aceasta ar împiedica serviciile esențiale de mobilitate și ar pune o mare piedică în ambițiile UE de reducere a emisiilor de CO2, deoarece ar duce la o mobilitate colectivă mai redusă”, spune Raluca Marian, director de la nivelul UE al IRU.
VEZI ȘI: Înmatriculările de vehicule comerciale noi din UE s-au prăbușit în 2022
“Folosirea revizuirii în curs a Directivei UE privind permisele de conducere pentru a stabili vârsta minimă pentru toți șoferii profesioniști la 18 ani este o modalitate de a deschide această profesie pentru mai mulți tineri”, a adăugat ea.
Pentru a rezolva în mod structural problema lipsei de șoferi, operatorii trebuie să atragă noi șoferi și să reducă vârsta medie a profesiei.
Doar 5% dintre șoferii de autobuz și autocar au vârsta de 25 de ani sau mai puțin. Prin eliminarea barierelor de acces pentru tineri și prin reducerea vârstei minime pentru obținerea permisului de profesionist, sectorul poate reduce decalajul dintre școală și volan și poate întineri profesia.
Se preconizează că o astfel de acțiune va dubla ponderea șoferilor sub 25 de ani până în 2030.
De asemenea, este nevoie de sprijin financiar din partea guvernelor pentru a atenua costurile obținerii permisului și pentru a atrage noi șoferi, inclusiv tineri, femei, șoferi străini calificați și alți profesioniști.
Se preconizează că cererea de șoferi de autobuz și autocar va crește cu 20% în următorii ani, pe măsură ce vânzările totale ale agențiilor de turism, ale turoperatorilor, ale serviciilor de rezervare și ale activităților conexe revin progresiv la nivelurile anterioare pandemiei.