Ford Trucks Noua gama F-Line
Noua generatie DAF - TH Trucks
Pachet de MobilitateUtil

Tahograful inteligent 2, obligatoriu pentru toate autoutilitarele ușoare (2,5 – 3,5 tone) care operează internațional

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Din 2026, autoutilitarele ușoare (între 2,5 și 3,5 tone) utilizate în transportul internațional vor trebui echipate cu tahograful inteligent 2 (G2V2).

Începând cu 1 iulie 2026, regulile jocului se schimbă radical pentru transportul rutier ușor din Europa. Autoutilitarele ușoare cu masa între 2,5 și 3,5 tone, cunoscute și sub numele de „sprintere”, utilizate în transportul internațional sau cabotaj, vor trebui să fie echipate cu tahograful inteligent 2.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Este pentru prima dată când această categorie de vehicule intră sub incidența obligațiilor aplicate până acum exclusiv autovehiculelor comerciale de peste 3,5 tone.

Această modificare face parte din Pachetul de Mobilitate al Uniunii Europene, adoptat în 2020, care are ca obiectiv „îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru șoferi, consolidarea competiției loiale și creșterea siguranței rutiere”, după cum subliniază oficialii europeni.

Tahograful inteligent 2 obligatoriu pentru autoutilitarele ușoare care fac internațional din 2026

Practic, aceleași reguli privind timpii de conducere și odihnă se vor aplica și șoferilor de autoutilitare ușoare care desfășoară transport internațional.

De ce devine obligatoriu tahograful inteligent 2? Există excepții?

Noua obligație nu ține de clasa vehiculului, ci de scopul comercial și tipul de transport. Oricine efectuează transport de marfă peste graniță sau cabotaj intră sub incidența regulii. Excepțiile vizează transportul național, transportul în interes propriu atunci când conducerea nu este activitatea principală, precum și utilizarea non-comercială.

Pentru operatorii de flote mici și mijlocii, acest pas înseamnă investiții și adaptare rapidă. Echipamente trebuie achiziționate, autovehiculele retroechipate și angajații instruiți. Timpul nu este de partea companiilor, pentru că intervalele de programare în atelierele autorizate sunt limitate.

Ce aduce tahograful inteligent 2 pentru „sprintere”?

Tahograful inteligent de generația a doua nu este doar un contor de ore. Sistemul detectează automat trecerile de frontieră prin sateliții Galileo, permite verificări la distanță de către autorități și înregistrează tentativele de manipulare.

Interfața Bluetooth deschide accesul la aplicații precum VDO Fleet App, iar cu ajutorul VDO Link datele pot fi transmise în timp real, fără vizite suplimentare la service.

Digitalizarea obligatorie vine și cu beneficii. Datele precise privind timpii de conducere și odihnă, precum și traseele parcurse, permit o planificare mai eficientă, reduc cursele goale și asigură documentație conformă pentru controale.

Flotele trebuie să se pregătească din timp

Costurile și efortul organizatoric nu sunt de neglijat, însă amânarea poate aduce sancțiuni considerabile: până la 1.500 de euro în Germania și peste 3.300 de euro în Italia pentru neconformare. Experții recomandă ca operatorii să planifice din 2025 retrofitarea vehiculelor și instruirea șoferilor.

Tahograful inteligent 2 obligatoriu pentru autoutilitarele ușoare care fac internațional din 2026

Chiar dacă inițial este percepută ca o povară, noua obligație poate deveni un catalizator al transformării digitale în transportul ușor de marfă. În final, conformitatea legală, transparența și eficiența pot fi avantaje competitive pentru companiile care aleg să fie cu un pas înaintea termenului limită.

Din aceeași categorie...

Back to top button