TesteTop News

Test noua generație DAF: Spațiu imens, preț pe măsură

La sfârșitul lunii august m-am deplasat în Spania, unde am condus noile modele DAF XF, XG și XG+, cu trei versiuni diferite de motorizare.

Olandezii au consolidat atributele definitorii ale mărcii, spațiul și confortul șoferului, dar au îmbunătățit și sistemul de propulsie. Reversul medaliei este prețul de achiziție, care a crescut de asemenea substațial. Test cu noua generație de camioane DAF pentru distanțe lungi.

Pentru început, trebuie să precizez că la test au fost disponibile 11 versiuni DAF (4 XF, 4 XG și 3 XG+). În timpul disponibil am reușit să conduc trei camioane pe un traseu de aproximativ 60 km, în jurul orașului Malaga. Modelele conduse au fost DAF XF 430 FT (cu container, greutate totală 40 de tone), DAF XG 450 FT Low Deck (cu semiremorcă mega, 32 de tone) și DAF XG+ 530 FT (cu semiremorcă, 40 de tone).

Test noua generație DAF: Cât de mari sunt noile cabine

DAF este primul producător care profită de noile regulamente UE privind dimensiunile maxime ale camioanelor, oferind o cabină mai lungă, dar care poate fi folosită legal cu semiremorcile normale. Caracteristică noii generații este consola față mai lungă cu 16 cm, partea frontală a cabinei fiind mult mai aerodinamică. Dar cât de mare este plusul de spațiu față de generația precedentă?

Cea mai mică versiune nouă, XF, are dimensiuni asemănătoare cu fostul Space Cab. Noul XF are 4 cm în plus (2.290 mm, față de 2.250 mm), dar lungimea suplimentară se regăsește doar la exterior, interiorul rămânând în mare parte la fel. Totuși, configurația este complet diferită. Față de axă, cabina este așezată acum mult mai în față (16 cm), dar și mai jos (5 cm). Astfel, înălțimea treptelor a fost redusă puțin, iar cea a tunelului motor a crescut de la 15 la 17 cm. Cabina poate fi suficient de confortabilă și în timpul călătoriilor lungi pentru șoferii mai scunzi (înălțimea internă pe tunelul motor este de 183 cm), dar din punctul nostru de vedere, echipajul este exclus la această cabină.

Adevărata revoluție DAF începe însă de la cabina XG. Aceasta are o lungime de 2.590 mm, cu 30 cm mai mult decât noul XF și cu 34 mai mult decât la fosta Super Space Cab. Înălțimea internă pe micul tunel motor este și ea generoasă (204 cm), astfel încât și cei mai înalți șoferi se vor simți confortabil. Accesul se face tot cu ajutorul a 3 trepte, dar înălțimea acestora a crescut cu 1,5 cm față de cele ale fostului Super Space Cab. DAF a preferat să folosească lungimea suplimentară în special pentru zona de trăit și mai puțin pentru zona de somn. Astfel, paturile au cam aceeași lățime maximă ca la fostul Super Space Cab, cu precizarea că patul de jos are acum 80 cm lățime pe întreaga lungime. Iar lungimea paturilor a crescut și ea cu câțiva cm.

Iar noua regină a cabinelor europene este DAF XG+, la care vor visa toți șoferii care circulă în echipaj. Aceasta are o înălțime internă de 217 cm. Față de fostul Super Space Cab, înălțimea dintre paturi a scăzut cu 2 cm, dar spațiul disponibil până la tavan pe patul de sus este mai mare cu 5 cm. La fel ca la XG, patul nu mai atinge scaunele, iar opțiunea de pivotare transformă cabina într-un loc de odihnă spectaculos. În ciuda dimensiunilor impresionante, noul DAF XG+ are o greutate de doar 7.116 kg, cu doar 21 kg mai mult decât fosta Super Space Cab.

Test noua generație DAF: Cum se conduce

Noua generație DAF intră în categoria camioanelor ușor de condus. Toate butoanele de control sunt simplu de înțeles și depistat, ergonomia este de top, astfel încât orice șofer poate pleca la drum la scurt timp după ce a urcat pentru prima dată la bordul unui camion nou.

De asemenea, lungimea suplimentară a cabinelor XG și XG+ practic nu se simte. Combinațiile păstrează aceeași rază de bracaj, deci pot folosi în continure fără problemă infrastructura existentă.

O veste bună și pentru cei care se plângeau de manevrabilitatea camioanelor DAF la viteze mici: direcția este acum extrem de ușoară. Se sacrifică un pic precizia la viteze mari, dar nu este nimic ce nu s-a văzut și la alte mărci.

Test noua generație DAF: Spațiu imens, preț pe măsură

În privința motoarelor, ele păstrează nivelurile de putere actuale. Producătorul a revizuit însă destul de serios propulsoarele. Acestea au acum un cuplu mai mare cu 50-100 Nm, în funcție de versiune, disponibil încă de la 900 rpm. De asemenea, sistemul MultiTorque aduce un cuplu suplimentar de 50-100 Nm în ultima treaptă de viteză.

Astfel, chiar și motorul de 13 litri cel mai puțin puternic, de 428 CP, s-a dovedit a fi suficient de vioi pe porțiunile cât de cât plate ale traseului, chiar și cu 40 de tone în spate. Traseul cuprindea însă și o porțiune de urcare abruptă de aproximativ 6 km, cu plecare aproape de pe loc, după un sens giratoriu. Acolo, puterea mică și-a arătat limitele, camionul nedepășind viteza de 39 km/h în urcare. Spre deosebire, motorul MX-11 de 450 CP, ajutat și de greutatea mai mică (32 de tone), a ajuns în aceeași porțiune la 45 km/h. Iar motorul de top, MX-13 de 530 CP, a depășit 50 km/h.

VEZI ȘI: Prim contact cu noua generație DAF

Despre consum nu pot vorbi foarte la obiect, din cauza lungimii relativ scurte a traseului, dar și a dificultății acestuia. Practic, traseul făcut de organizatori a urmărit și manevrabilitatea, cuprinzând porțiuni de autostradă, drum național și porțiuni prin localități, cu multe sensuri giratorii, urcări și coborâri care limitau viteza. De asemenea, scorul meu de condus a depășit o singură dată 85%, deci loc de îmbunătățiri ar fi fost destule.

Producătorul susține că, față de generația precedentă, consumul a scăzut cu până la 10%, datorită aerodinamicii superioare, a optimizărilor la sistemul de propulsie și a generației a treia Predictiv Cruise Control.

Test noua generație DAF: Cum se simte

Primul lucru pe care îl remarci în mers este liniștea. Noile cabine sunt foarte silențioase: chiar și cu sistemul multimedia oprit, abia se pot distinge zgomotul motorului, rafalele de vânt sau frecarea anvelopelor de asfalt. Dacă pornești radioul, chiar și la volum moderat, ești practic izolat de zgomotele deranjante de afară.

Un alt punct forte al noii generații DAF este vizibilitatea. Fără să exagerăm, putem spune că noile cabine reprezintă noul standard pentru vizibilitate directă în rândul camioanelor europene. Liniile joase ale geamurilor laterale, parbrizului și bordului și suprafața vitrată mai mare permit o vedere foarte bună asupra împrejurimilor cabinei.

Cei care merg mult în zonele urbane pot opta și pentru fereastra opțională din partea de jos a ușii pasagerului. Aceasta vine la pachet cu scaunul pentru pasager Cinema Seat, care al cărui șezut stă pliat când nu este folosit. Spătarul are două secțiuni, iar cea superioară se poate înclina spre față la 90 de grade, transformându-se într-o măsuță.

Test noua generație DAF: Spațiu imens, preț pe măsură

În cadrul testul au fost disponibile doar 2 combinații cu oglinzi clasice, iar eu, deși am vrut, nu am putut să conduc una dintre ele. Am urcat însă într-un astfel de camion și vă pot spune că vizibilitatea este mai bună și în acest caz. Față de actuala generație, noile oglinzi au suportul spre exterior, sunt mai depărtate de stâlpii parbrizului, iar distanța dintre oglinda principală și cea de unghi larg este de asemenea mai mare.

Test noua generație DAF: Cum sunt camerele

Sistemul de camere și ecrane este foarte asemănător cu cel de la Mercedes, dar există și diferențe. Cea mai importantă? DAF oferă o variantă digitală și pentru oglinda de colț (Corner View), ale cărei imagini se transmit într-un ecran suplimentar, montat sus, pe stâlpul parbrizului de pe partea pasagerului.

Poziționarea ecranelor este foarte bună, la nivelul privirii șoferului. Imaginea nu pivotează la fel de mult ca la Mercedes în timpul virajelor, dar nici nu este nevoie. Imaginea principală este foarte largă, iar cea de unghi larg și mai și.

Test noua generație DAF: Spațiu imens, preț pe măsură

Pe perioada testului, singurul mic neajuns al sistemului a fost că imaginea prezentată nu este chiar la nivelul de claritate dintr-o oglindă normală curată. Dar nici departe, undeva pe la 90-95%. Potrivit șoferilor de test ai DAF care ne-au însoțit, sistemul de camere este deficitar în amurg și atunci când soarele bate din spatele camionului. În schimb, vederea pe timp de noapte este unul dintre plusurile noului sistem.

Dacă te sperie gândul că vei primi un camion DAF cu camere, poți să stai liniștit. Sistemul este opțional, deci costă bani, așa că orice patron ori nu îl va cumpăra deloc, ori te va întreba înainte ce preferi. La momentul deplasării  noastre în Malaga, DAF primise aproximativ 7.000 de comenzi pentru noile cabine. Dintre acestea, doar 15% erau echipate cu camere, iar restul cu oglinzi clasice.

Test noua generație DAF: Prețul, marea provocare

Am ajuns și la singurul punct slab al noii generații DAF: prețul. Olandezii spun că această nouă generație reprezintă intrarea lor în segmentul premium, iar pretențiile financiare sunt și ele substanțial mai mari. Fără să dea însă informații oficiale în acest sens.

Noi am scris deja despre un cost de 98.500 de euro pentru un cap tractor cu cabină XG și motor de 480 CP, dar valabil în Polonia. Mult mai relevantă este oferta primită de un client DAF din România, cu zeci de camioane ale mărcii în flotă. Pentru un DAF XG+ cu motor de 480 CP și echipare intermediară, prețul cerut a fost de 102.500 euro.

Dar informații 100% exacte despre acest subiect puteți primi de la TH Trucks, dealerul oficial DAF în România.

Test noua generație DAF: Spațiu imens, preț pe măsură

Din aceeași categorie...

Back to top button