ȘtiriTeste

Tehnologia viitorului într-o țară nepregătită s-o primească

Iveco este oricând pregătit pentru a livra autocamioane alimentate cu gaze naturale sub formă comprimată sau lichefiate.

Din păcate, România nu este încă pregătită să le primească, la această concluzie am ajuns după plimbarea de 150 km cu Iveco Stralis NP.

Tehnologia viitorului într-o țară nepregătită s-o primească

Am avut placerea să-l întâlnesc cândva pe regretatul inventator Justin Capră. Domnia sa era de părere că, dacă cineva ar inventa o maşină fără roţi, aceasta ar fi respinsă de autoritaţile naţionale. La el m-am gândit când m-am întâlnit la Bucureşti cu Iveco Stralis NP: ai la îndemână mijlocul prin care se pot reduce nişte costuri, eventual şi ceva poluare, dar nu ai cum să-l foloseşti, din cauza unei viziuni incomplete.

În mod evident, vina pentru lipsa utilizării în România a gazului natural în transporturi este pasată între politic şi privat.

Până în 2025, Uniunea Europeană, din care facem şi noi parte, susţine o dezvoltare rapidă a reţelei de distribuţie, astfel încât distanţa dintre două staţii de alimentare cu CNG să fie de maxim 150 km, iar între cele de LNG de 400 km.

Împotriva tuturor piedicilor Iveco România continuă să-şi promoveze vehiculele comerciale care folosesc acest combustibil. Există astfel, de câţiva ani, o flotă de microbuze pe ruta Bucureşti – Rm. Vâlcea operată de Antares care este alimentată cu gaz natural comprimat (CNG) dintr-o staţie proprie.

[URIS id=16664]

Principiul de funcţionare nu este nou şi nici Iveco nu este singurul construtor de camioane care utilizează acest combustibil, dar are cea mai mare experienţă în domeniu, mai bine de 25 de ani.

Comparativ cu emisiile diesel Euro VI, motoarele cu gaz natural ce funcţionează cu aprindere prin scânteie, produc mai puţin cu 99% funingine, cu 70% oxizi de azot şi cu 15% dioxid de carbon.

În cazul particular al lui Stralis NP, constructorul italian anunţă costuri de alimentare cu circa 40% mai mici şi costuri totale de operare (TCO) cu circa 7% mai mici, comparativ cu un camion echipat cu motor diesel echivalent.

Iveco Stralis NP poate fi comandat cu trei configuraţii de rezervoare: cu două butelii pentru gaz natural comprimat la care autonomia ajunge până la 570 km, cu două butelii pentru gaz natural lichefiat, la care autonomia poate atinge 1500 km şi câte un rezervor din fiecare tip, la care autonomia poate ajunge la 285+750 km.

Capul tractor ce ne-a fost pus la dispoziţie de către Iveco România, nu avea şi semiremorcă, dar asta nu ne-a împidicat să observăm cât de silenţios şi echilibrat este motorul Cursor 9 Euro VI, de 8.7 litri.

În cabina multor camioane contemporane, datorită izolaţiilor eficiente, nu se aude motorul şi nici nu se simt mari trepidaţii, dar motorul acesta cu gaz în sine nu este deranjant.

Nici măcar atunci când cabina este rabatată. Cu un nivel de sub 72 dB(A) acest camion poate fi folosit pentru livrările pe timp de noapte în locurile cu legislaţie strictă precum orașele țărilor nordice.

Propulsorul Cursor 9 furnizează 400 CP şi 1.700 Nm, ceea ce este similar cu performanţele motoarelor pe motorină din aceeaşi clasă. Aceasta corespunde unui raport de 10 CP pe tona transportată, fiind conform standardelor comerciale pentru transport pe distanţe lungi.

VEZI ȘI: Analiză a situației din transport din perspectiva unui șofer “comunitar”

Puterea este transmisă unei cutii automatizate de ultimă generație Hi-Tronix cu 12 trepte de viteză, care a fost dezvoltată în colaborare cu ZF.

Hi-Tronix reduce timpul de schimbare a treptelor de viteză cu 10%, fiind concepută pentru aproape de două ori mai multe schimbări de trepte de viteză comparativ cu generația anterioară, astfel că îmbunătățește durabilitatea cu până la 1.6 milioane de km și reduce poluarea fonică cu 6 db, oferind totodată și cel mai bun raport cuplu-greutate.

Chiar dacă sofisticatul şi masivul sistem de control al emisiilor, comun tuturor motoarelor diesel Euro VI, a fost eliminat, totuşi şi acest motor are nevoie de un catalizator cu trei căi, însă mult mai compact, uşor şi mai ieftin.

Cabina nu-i nouă, aceasta fiind introdusă pe piață în 2013, atunci când a fost lansat și Stralis Hi-Way, totuși rămâne apreciată de către clienți și șoferi deopotrivă, pentru funcționalitate și confort.

De atunci și până în prezent, Iveco spune că a adus îmbunătățiri acestei cabine, astfel că foarte multe din problemele semnalate de șoferi au fost remediate. Desigur, confirmarea vine de la voi, cei care utilizați camionul zilnic, nu ca noi în regim de #camionagiideweekend.

Tehnologia viitorului într-o țară nepregătită s-o primească

Interiorul este proiectat în jurul șoferului pentru a-i furniza un spațiu de lucru adecvat și o bună ergonomie, butoanele de pe consolă putând fi accesate fără efort. Bine, este foarte posibil ca în funcție de înălțime, această perspectivă să se schimbe.

Înălțimea interioară a cabinei este de 2 metri, iar volumul interior este de 10 mc. Iveco spune despre acestă cabină că este cea mai mare pe care o regăsești pe un camion propulsat cu gaz. N-avem decât să-i credem. Deși camionul testat avea un singur pat, cabina poate fi configurată cu două paturi.

Și, pentru a putea profita de acest avantaj uriaș din perspectiva produselor, Iveco România susține inițiativele Asociaţiei Producătorilor şi Utilizatorilor Gazului Natural Comprimat, o organizație non-profit de la care se aşteaptă lobby pentru desţeleniea legislaţiei naţionale.

Dacă nu de dragul aerului pe care îl respirăm, măcar de frica lui Big Brother UE, care ne trage de urechi.

Din aceeași categorie...

Back to top button